Wat speelt er bij IT-dienstverleners/ IT-resellers?
Leveranciers van IT infrastructuur, werkplek en kantoor oplossingen bieden naast Cloud oplossingen meestal ook nog veel hardware oplossingen aan. Met name voor trajecten waar hardware (switches, patchkasten, WiFi, Firewalls, desktops, VoiP telefoons, IPTV etc) komt kijken zullen zij vaak enkel de levering en configuratie van de betreffende hardware aan de klant offreren. De klant moet dan zelf op zoek naar een elektrotechnisch installateur of heeft hier reeds een huisinstallateur voor.
Het gevolg is dat er in het in het salestraject, nadat de offerte reeds aan de klant is gepresenteerd, vaak ook nog een selectie/offerte aanvraag gedaan dient te worden voor de elektrotechnische werkzaamheden zoals bijvoorbeeld het aanleggen van datanetwerk bekabeling, het monteren van access points, bekabeling van de werkplekken etc. Aangezien de eindklant toch echt een totaal budget aan directie moet afgeven is dit direct een afhankelijkheid in het sales traject en nog erger, de IT-dienstverlener heeft hier geen invloed op en dit zorgt in veel gevallen voor vertraging.
Eenmaal de offerte door de eindklant is ondertekend gaat de IT-dienstverlener bijvoorbeeld zijn door de installateur bekabelde en gemonteerde WiFi access points leveren configureren. Dekkingsklachten volgen en de IT-dienstverlener zal support leveren aan de eindklant. De oorzaak word niet snel gevonden, want de dekking moet immers toch goed zijn!? Technisch consultants van de IT-dienstverlener gaan ter plaatse en ontdekken daar dat de access points op de verkeerde plekken zijn gemonteerd en op sommige plaatsen zijn de access points aan de wand geplaatst in plaats van aan het plafond of de kabel zit er niet eens in.
Dit lijkt allemaal op een worst-case-scenario maar elke IT-dienstverlener zal onderschrijven dat dit veel maar dan ook veels te vaak voorkomt. En naast de extra kosten die de IT-dienstverlener moet maken om de problematiek te onderzoeken is het ergste nog dat de klant en haar werknemers ontevreden zijn over het geleverde WiFi netwerk. Kortom weg is je goede visitekaartje bij die nieuwe klant.
Wat is de meerwaarde van een ervaren elektrotechnische installateur voor een IT-dienstverlener / IT-reseller?
Zoals in bovengenoemd scenario beschreven zijn er vaak onnodige afhankelijkheden in het salesproces en op het wel of niet naar verwachting presteren van de door de IT-dienstverlener geleverde IT oplossingen.
TW Solutions stelt in de rol van onderaannemer de IT-dienstverlener in staat om een totaal oplossing aan de klant te bieden. In de rol van onderaannemer worden wij dan aangestuurd door de IT dienstverlener.
Om WiFi maar weer eens als voorbeeld te nemen, houdt dat dan het volgende in; Welk merk u dan ook aanbiedt (Aruba Networks, Extreme Networks/Aerohive, Lancom, Cisco) wij hebben hier ruime ervaring mee, wij leggen de kabels precies hoe en waar ze moeten en de access points worden exact op de gewenste locatie gemonteerd volgens de door u aangeleverde heatmaps. Wanneer TW Solutions tijdens de uitvoer van de werkzaamheden twijfels heeft over de aanbevolen locatie omdat we bijvoorbeeld een storingsfactor, zoals muur, stellage of machine tegenkomen die niet zichtbaar was op de aan u aangeleverde heatmaps, dan nemen wij direct contact op zodat u kunt bepalen of een andere locatie inderdaad wenselijk is. Uiteraard noteert TW Solutions de serienummers van de access points voor u op de heatmaps en sluiten we de access points direct aan. Zo kunt u geheel remote de access points gelijk configureren en live brengen.
Het resultaat; De IT-dienstverlener heeft in de pre-sales/offerte fase geen externe afhankelijkheid gehad, de klant heeft een uitstekende dekking, de kosten voor de klant zijn lager geworden omdat er niet meerdere partijen bij betrokken zijn en u hoeft alleen nog maar de access points remote te configureren en live te brengen.
Wat maakt het werken met IT-dienstverleners complex?
Het simpele antwoord is dat het werken met IT-dienstverleners juist alles behalve complex is. Doordat we elkaar versterken, de IT-dienstverlener de eindklant een totaaloplossing biedt en doordat de projectmanager van TW Solutions direct in contact staat met de projectmanager van de IT-dienstverlener verlopen de trajecten altijd soepel.
Wat is de ervaring van TW Solutions met IT-dienstverleners?
Met name de eerste samenwerking met TW Solutions is meestal spannend voor de IT-dienstverlener. Is TW Solutions inderdaad de elektrotechnisch installateur met ruime ervaring van de door de IT-dienstverlener aangeboden IT infrastructuur en IT netwerk oplossingen en vindt de oplevering plaats binnen de gestelde deadlines?
Na de eerste samenwerking groeit het vertrouwen en inmiddels mag TW Solutions met trots zeggen preferred partner te zijn van vele grote en kleinere IT-dienstverleners. Naast het succesvol afronden van mooie trajecten vinden of maken we tijd om leuke dingen met elkaar te doen.
En niet te vergeten natuurlijk: de TW Solutions Formule 1 racestoel die als een soort van wisselbeker maandelijks bij een andere IT-dienstverlener komt te staan.
Bekijk de referentie van Cloudcarrier en de referentie van Felton.
Welke projecten voert TW-Solutions voor IT-dienstverleners uit?
Dit varieert enorm maar enkele voorbeelden zijn de levering/bekabeling/montage van patchkasten, plaatsing/bekabelen/patchen van switches, het bekabelen/montage van WiFi access points en het bekabelen van werkplekken.
Grootste succesverhaal:
Het leukste traject wat we tot nu toe voor een IT-dienstverlener hebben uitgevoerd is toch wel het traject bij Kwantum. In de rol van onderaannemer heeft TW Solutions namens Felton B.V. (voorheen Lantech B.V.) alle 113 Kwantum winkels in Nederland bekabeld en daarbij gelijk 900+ Extreme Networks/Aerohive AP-122 access points gemonteerd. Dit project is in nauwe samenwerking met de projectmanager van Felton en de klant uitgevoerd en ruim binnen de deadline van 3 maanden opgeleverd.
Dit was wel nog even een uitdaging omdat de winkels door Corona voor ons bijna een maand lang compleet ontoegankelijk waren. Toen de winkels voor ons weer toegankelijk waren hebben we dan ook moeten opschalen van 2 naar 4 teams van 2 monteurs die gelijktijdig aan het werk waren. Dit was uiteraard planning-technisch schakelen maar we hebben de deadline gehaald, Felton en Kwantum blij, dus wij ook.
Met welke contactpersonen schakelt TW Solutions bij IT-dienstverleners?
Dit is eigenlijk zeer divers en varieert van accountmanagers, projectmanagers, servicemanagers tot aan directie.